Reklame
Du känner säkert väl till traditionell marknadsföring som vi matas med dagligen i form av TV-reklam, radioreklam eller direktutskick via posten. Den digitala reklamen har du säkert också stött på genom olika annonser men det finns ett alternativ till allt detta som är mycket mer träffsäker, nämligen den digitala marknadsföringen i form av SEO som också kan kallas sökmotoroptimering. Vi berättar mer om detta.
Träffsäker marknadsföring
Digital marknadsföring dominerar idag över traditionell marknadsföring i Sverige. Även om du matas med reklam via TV, radio och tidningar samt på skyltar är det den träffsäkra digitala marknadsföringen som gäller. Se mer på https://www.buzzlemedia.com/. Kommande våg av AI-satsningar hos sökmotorer och sociala medier förutspås dränera konventionell marknadsföring ytterligare. En trend är att allt fler företag lägger fokus på digital marknadsföring hellre än traditionell, liksom företag generellt har insett att digitalisering inte är ett långsiktigt sidospår för överlevnad utan nyckeln till att överleva överhuvudtaget.
Digitala beteendet
Utvecklingen är förståelig. Det digitala beteendet har ändrats vilket gör det betydligt lättare för företag att nå potentiella kunder utifrån var dessa befinner sig i sin köpresa. Möjligheterna med digital marknadsföring vad gäller mätbarhet, spårning, crossmedia marketing, strategier, KPI:er och konverteringar är överlägsna. Därtill påverkar jobbet med digital marknadsföring alla delar av en verksamhet positivt. Det genomgripande arbetet renodlar företagets röst, tanke och budskap i allt som produceras och kommuniceras. Med en väl utarbetad strategi blir marknadsföringen träffsäker, vilket kan ändra företagets hela affärsläge. Allt fler av oss använder dessutom sociala medier och sökningar på exempelvis Google som en naturlig del av vår vardag. Vårt beteende är därmed allt mer digitalt.
Digital marknadsföring slår rätt
Med den digitala marknadsföringens träffsäkerhet når det användarens digitala beteende omedelbart. Detta gör den digitala marknadsföringen till en unik marknadsförare. Som företagare gäller det att hänga med i det digitala, även om ditt företag sysslar med allt annat än något digitalt i er verksamhet gällande produkter och tjänster. Inget företag undgår digital marknadsföring.